Opdateret 27. november 2017

Sundhedsdatanettet (SDN)

Behov for hjælp?
I nedenstående kan du læse om, hvor du kan få hjælp, hvad du selv kan gøre, og hvem der kan få hjælp i relation til SDN.

Hvad kan du selv gøre?
Brugere, der oplever problemer med SDN, kan med fordel fejlsøge lokalt og med hjælp fra lokal it-afdeling/support.

Baggrunden er, at fejl i forbindelse med SDN kan opstå forskellige steder, da driftsansvaret for det samlede SDN er delt mellem flere forskellige parter:

  • Den lokale it-installation hos brugeren på eksempelvis et hospital
  • Udbydere af services på SDN - eksempelvis Sundhedsdatastyrelsen for FMK og NSP
  • Leverandøren af SDN's knudepunkt

Værktøjer til fejlsøgning
Vi har her samlet nogle værktøjer for hjælp til fejlsøgning:

  • Principper for og gode råd i forbindelse med fejlsøgning på SDN, er beskrevet her.
  • Driftsstatus for det centrale SDN kan findes her.
  • Driftsstatus for SDN-tilslutninger og services kan findes her.

For at se, om du har adgang til SDN, kan du forsøge at tilgå:

Hvis du har adgang til SDN, kan du på ovenstående se, hvilken SDN-adresse du kommer fra. Det kan hjælpe dig, hvis du skal vurdere, om du sidder på den rigtige IP-adresse for den service, du prøver at tilgå. 

Endvidere er der også mulighed for at pinge eller trace services på SDN. Det kan hjælpe dig til at vurdere, om den service, du prøver at tilgå, er tilgængelig, eller om det er din forbindelse, som er utilgængelig. 

Second level support
Hvis den lokale it-afdeling/support ikke kan finde fejlen og løse problemet, kontaktes SDN-leverandøren.

Det kan eksempelvis dreje sig om fejlfinding ved og problemer med:

  • Tilslutning/forbindelse til SDN
  • Routerkonfigurationer
  • DNS
  • SDN-aftalesystemet

Kontakt til SDN-leverandøren kan ske til:

Netic
Døgnbemandet SPOC
Telefon (+45) 9635 4445
Mail: sdn@support.netic.dk

Ved enhver henvendelse vedr. spørgsmål til support skal "SDN" oplyses som reference.

Indrapportering af sikkerhedshændelse
Hvis du opdager en hændelse, som du mener, er en sikkerhedshændelse relevant for SDN - eksempelvis nedbrud, cyberangreb, skadelig kode, skadelige fejl i programmer eller lignende, skal du rapportere den til følgende e-mailadresse: sdn@medcom.dk.

Hvis du mener, at hændelsen har akut karakter, skal du straks orientere MedComs systemforvaltningsteam på følgende telefonnummer: 6543 2030

Behov for anden hjælp?
Systemforvaltning af SDN varetages af MedCom. Hvis du derfor har behov for anden hjælp eller har spørgsmål til SDN, er du velkommen til at rette henvendelse til:

Peder Illum
Mobil: (+45) 2926 3654
Mail: sdn@medcom.dk

Du kan læse mere her.